no kopipasta baby !

Tuesday, April 1, 2014

cita cita.

zaman sekolah, cita cita banyak mengarut.
nak jadi model. tak reti pulak nk posing ala ala model. tak payahla.
kawan offer jadi gadis litar untuk dia, aku tolak.
nak jadi pramugari. papa tak bagi. diamkan saja.
nak jadi penyanyi. taknak la. malu pulak. mgkin hobi jer.
nak jadi doc. ini baru cita2 akademik sikit.

aku bukan budak Physics.
aku bukan budak Add Maths.
aku bukan budak Biology.
aku tolak tawaran tu.
kenapa ? sebab tak berkenan.
terkenang nak main katak, yucks. never.
cita cita nak jadi doctor, aku dah kuburkan.

aku ambik apa?
aku budak Sport Sciences.
fav subject.
first batch Sport Sciences.
sebab nak ambik Sport Sciences,
aku kena ambik Sastera.
tak suka sangat. tapi paksa diri.
tukar cita cita. nak jadi Physiotherapist.

UPU ?
1st choice, UPNM
2nd choice, USM.
3rd choice USM.
4th choice UPM.
5th choice UITM
6th choice UIA
and apply IPG.

mana hala tuju ?
tawaran swasta melambak.
satu pun tak accept.
bukan org kaya.

yay. tawaran UITM. course Sport Science. weee.
tawaran UIA. course Human Science. errr.

but then parents suruh ambik foundation UIA.
why ? sebab ada elaun. senang. no need ptptn.
hmm. terkubur lagi cita cita Physiotherapist.

ye. dulu foundation UIA nilai.
2 tahun.
main language English/Arabic. haih. mati.
Arabic mmg tak. tergeliat lidah nak cakap Arab.
Lect cakap Arab semua aku angguk.
Padahal faham 50% je.
Itupun lepas setahun ambik Arabic.
Failed once. kahkah. ulang. Lulus dah la.
manage to read and understand Arabic passage.
but unable to speak in Arabic.
100% using English to communicate with lectures and foreign friends.
teruskan. teruskan. hati tabah.

bermain dengan Human Sciences.
seronok dengan Arabic Language.
berjinak dengan Psychology.
usik usik dengan Sociology.
intai intai dengan Political Sciences.
mengkaji Holy Quran.
pasang angan baru. cita cita nk jd Psychologist.

Kusangka panas sampai ke petang, hujan di tengah hari.
Parents suruh apply IPG. for the second times.
last chance to apply. umur- 20.
and i was like, hmm okay. Cikgu. Taknak. Tapi takpe. tabahkan.
Apply. jampi serapah sikit. puh puh.
Alhamdulillah. Dapat interview, dapat tawaran. Haih terpinga.
Parents happy sgt. Okay, ajar diri utk happy dan terima rezeki.
okay, tak dapat jadi Psychologist.

Lama jugak la muhasabah diri.
nak xnak memang kena pegi.
ipg utara. mak tolong urus. mak tolong google.
aku ikut je. mak motivate.
kata makan murah. mak dulu MRSM Penang.
okay je duduk jauh. seronok.
5 tahun setengah kot. lama tu.
aku bosan. bukan minat. masih cuba motivate diri.
tak suka mengajar. sebab aku bukan penyabar.
dah ada pengalaman lps SPM jd guru ganti.
haih. annoyying. layan budak kecik mengadu sangat annoying.
Guru Pemulihan. yang paling kena bersabar aku dapat.
lama lama mula terima.
mula bersyukur.
mungkin mmg rezeki. jodoh dengan kerjaya guru.
Okay, aku pegi.

Lama-lama Allah timbulkan rasa minat.
Allah bagi aku anugerah sifat penyabar yang tinggi.
Allah bagi aku rasa nikmat bersama kanak-kanak.
Allah bagi aku tengok dunia murid pemulihan.
kalau dulu aku hati kering.
sekarang cepat sentap kalau tengok murid bermasalah pembelajaran.
kesian. mcm mana mereka nak hidup kalau tak pandai membaca, tak pandai mengira.
itu tugas aku. ajar mereka. ajar sampai pandai.
tugas aku bukan mcm guru biasa.
boleh aku kata guru biasa tugas mudah.
boleh aku kata guru biasa tak perlu tabah dan sabar mcm guru pemulihan.
guru biasa boleh sabar tak kalau dapat student yang tak kenal huruf ABC langsung ?
2 jam kau ajar untuk kenal 3 huruf je. huruf a,e,i.
dalam tempoh 2 jam, mcm2 cara kau buat.
semata nak ajar ABC. tapi tak berjaya.
kau boleh sabar ? aku mampu sabar.
mampu sabar lagi walaupun 2 jam aku ajar dia huruf a, e, i.
dia tak ingat. langsung tak ingat. aku cuma ajar 3 huruf.
kesian kan ? mujur Allah dh bg aku sifat sabar yang tinggi. alhamdulillah.
banyak lagi aku nak jumpa nanti. moga dipermudahkan.

cita cita terbaru lepas
Doc, Physiotherapist, Psychologist terbang melayang.
Aku nak jadi guru.
Bersyukur apa tuhan bagi kt aku sekarang.
banyak aku belajar. banyak aku dapat.
pilihan Parents tetap terbaik untuk aku.
walaupun tercampak kt utara. teruskan juga.

well, angan-angan mat jenin nak jd doc, physiotherapist, psychologist tu aku tak lupa.
aku masih boleh jadi apa yg aku angankan.
doc untuk suami dan anak anak kelak.untuk keluarga jugak.
physiotherapist untuk mereka.
psychologist untuk mereka.

see. percaturan hidup yang Allah dah tentukan.
indah. sangat indah.
Alhamdulillah. terima kasih ya Allah.
semua yang terbaik buat umatMu.

moga dipermudahkan segala urusan hidupku dunya wal akhirah. amin.

.



No comments:

Post a Comment