no kopipasta baby !

Friday, September 12, 2014

teks pidato : PENDIDIK BERINTEGRITI PENJANA MODAL INSAN

TEKS PIDATO

Bismillahirahmanirrahim.
Cuba kita taakul dan berfikir sejenak dengan pengaplikasian integriti dan jati diri Maharaja Meijing membina maruah bangsa, integriti dan toleransi Mahatma Gandhi berjaya memerdekakan India.  Integriti telah mengajar sekalian anak watan Tanah Melayu menuai kudrat membebaskan nusa daripada kuku penjajahan. Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Yang saya hormati, Tuan Pengerusi Majlis, Yang Berusaha, Puan Suhailah bt Shaarif, pensyarah Bahasa Melayu Kontekstual serta para hadirin yang saya kasihi sekalian.
Pada pagi yang sangat bernilai ini, ingin saya panjatkan kesyukuran kepada Allah kerana memberikan peluang kepada saya untuk menyampaikan pidato yang cukup bermakna dan penuh dengan perisian. Insya-Allah.  “Pendidik Berintegriti, Negara Dihormati”, begitulah frasa yang ingin saya ungkapkan.  Sebelum saya berbicara dengan lebih lanjut tentang tajuk ini, rasanya elok benar saya merungkai mutiara makna atau definisi tentang apa yang dimaksudkan dengan “Pendidik Berintegriti, Negara Dihormati”.
Hadirin yang dikasihi sekalian,
Acap kali kita mendengar perkataan integriti.  Namun tahukah kita apa yang dimaksudkan dengan integriti ?  Mengikut Kamus Dewan Edisi Ketiga, pendidik bermakna orang yang mendidik. Pendidik juga digelar sebagai guru.  Integriti pula ditakrifkan sebagai kejujuran, keadaan sempurna dan utuh.  Integriti juga merujuk kepada prinsip moral bagi seseorang individu,  Manakala negara didefinisikan sebagai suatu masyarakat yang menduduki kawasan tertentu dan diperintah oleh sebuah kerajaan.  Dihormati atau kata dasarnya hormat ialah mempunyai pandangan yang tinggi terhadap seseorang.  Bagi mengulas dan mengupas tajuk saya pada pagi ini, saya akan mengemukakan 5 komponen utama dalam pidato saya pada hari ini.
1.    Pendidik bersahsiah, peribadi cemerlang.
2.  Pendidik berpekerti mulia, disanjung tinggi.
3. Pendidik kreatif, menjana revolusi minda.
4. Pendidik mendukung wawasan negara, memperkasa negara.
5. Pendidik berilmu, melonjakkan negara di pentas dunia
Bagaimanakah dikatakan pendidik bersahsiah membentuk jati diri bangsa?  Pendidik bersahsiah merupakan komponen saya yang pertama. Apa yang boleh diperkatakan ialah pendidik seharusnya mempunyai pekerti mulia seperti yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Guru. Hal ini juga merupakan salah satu pendekatan untuk pendidik mendekati murid. Pendidik yang prihatin, ramah serta sopan santun merupakan salah satu gaya anggun untuk membolehkan murid mendekati seseorang murid itu. Justeru, ungkapan pendidik sebagai role model oleh masyarakat adalah amat sesuai. Pendidik yang bersahsiah mampu melahirkan modal insan yang sempurna dari aspek jasmani,emosi,rohani dan intelek. Seandainya pendidik itu sendiri yang pincang, maka sesuailah dengan pepatah ini “kalau guru kencing berlari, tidak hairanlah jika murid kencing berlari”.  Integriti pendidik atau guru sebagai penjawat awam perlulah melaksanakan amanah dan kuasa yang dipertanggungjawabkan menurut kepentingan umum. Seorang penjawat awam tidak wajar menyalahgunakan kuasanya untuk kepentingan diri, keluarga, saudara mara atau kaum kerabat sendiri. Sebagai penjawat awam, seseorang perlulah telus dan tulus, selain memikul pertanggungjawaban terhadap ketuanya, orang bawahan dan kepada pihak yang lain. Maka, tanggungjawab seorang pendidik amat berat dalam mendidik pelajar dengan penuh keikhlasan dan kejujuran untuk melahirkan generasi yang berguna kepada masayarakat dan negara kita. Dengan demikian, pendidik perlu mempunyai hubungan yang baik dengan pelajar yang berteraskan keikhlasan serta sifat penyayang agar dapat memberikan didikan yang terbaik buat semua pelajar kerana pelajar sekarang, penentu masa depan negara.

Hadirin yang dimuliakan,
Komponen saya yang kedua ialah, pendidik berpekerti mulia, disanjung tinggi.  Seperti yang kita sedia maklum, golongan pendidik merupakan ‘role model’ terhadap golongan muda terutama pelajar sekolah rendah.  Hal ini kerana, mereka merasakan apa yang dilakukan oleh guru mereka, semuanya benar belaka.  Bukan sahaja dari segi sahsiah, bahkan dari segi pemakaian dan cara percakapan.  Oleh itu, sebagai seorang pendidik, seseorang itu perlu mempunyai nilai murni dan adab yang tinggi.  Nilai murni seorang warga pendidik amat penting bagi menjaga maruah seluruh warga pendidik yang lain.  Dahulu pernah timbulnya isu yang menggemparkan dunia pendidik dimana seorang guru telah mencabul 12 orang pelajarnya.  Insiden yang tidak bermoral ini telah mencemarkan nama baik golongan warga pendidik yang selama ini dipandang tinggi oleh masyarakat. “Kerana nila setitik, habis rosak susu sebelanga”.  Persoalannya disini, mengapakah perkara ini terjadi ?  Hal ini terjadi kerana tiadanya nilai integriti dalam diri pendidik tersebut.  Sebilangan kecil para warga pendidik tidak menerap dan mengamalkan integriti dalam diri dan kehidupan mereka.  Integriti merupakan nilai yang paling penting bagi seorang guru.  Guru yang berintegriti perlu melaksanakan tugasnya dengan amanah dan mempunyai keprihatinan serta penuh kasih sayang kepada pelajar bukan menganiaya pelajar.  Dan apabila kita merujuk kepada rumusan maksud integriti yang saya ceritakan di atas iaitu , integriti adalah merujuk kepada prinsip moral bagi seseorang individu, maka apabila seorang guru itu melakukakan perbuatan yang tidak bermoral, maka dia bolehlah diklasifikasikan sebagai seorang yang tidak berintegriti.  Seorang guru yang berintegriti perlu mempunyai tahap ketabahan yang tinggi serta sentiasa bersikap positif dalam semua perkara agar negara kita dihormati dan dipandang mulia.
Seterusnya, komponen saya yang ketiga ialah pendidik berinovatif, kreatif dan kritis khususnya dalam bidang sains dan teknologi.  Hal ini bertepatan dengan elemen keenam Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu unsur intelek.  Objektifnya ialah untuk melahirkan bangsa yang sentiasa meneroka sesuatu perkara yang baru dan mencabar.  Segala-galanya bermula daripada ilmu seorang pendidik yang telah dicurahkan kepada para pelajarnya.  Para pendidik hendaklah bersedia untuk menimba ilmu dan kemahiran baru berkaitan dengan Pengajaran dan Pembelajaran serta sanggup melaksanakan inovasi dalam pembelajaran di bilik darjah.  Negara maju seperti Amerika Syarikat dan Britain mempunyai ekonomi kukuh yang sebahagian besarnya disokong oleh kegiatan yang berasaskan sains dan teknologi.  Ini membuktikan bahawa perkembangan sesebuah negara bergantung kepada sejauh mana perkembangan sains dan teknologi di dalam negara tersebut.  Kemahiran sains dan teknologi ini tidak boleh wujud dengan sendirinya tanpa didikan daripada warga pendidik.  Bagi melahirkan para pemaju negara ini, warga pendidik perlulah menjadi seorang yang berinovaif, kreatif dan kritis.  Unsur intelek ini perlu ada dalam diri warga pendidik agar dapat melahirkan generasi yang mampu mencipta inovasi baru.  Dengan adanya generasi yang mempunyai kemahiran sains dan teknologi ini, dengan adanya inovasi-inovasi baru yang dicipta, maka negara akan dihormati dan dapat menghindarkan masalah kemunduran yang acap kali dihadapi oleh sesebuah negara yang tidak mempunyai perkembangan sains dan teknologi.  Sesungguhnya, guru berada di saf hadapan untuk membangun bangsa cemerlang yang akan menentukan sebuah negara maju, aman dan dihormati.
Sidang hadirin sekalian,
Komponen saya yang keempat pula ialah pendidik mendukung wawasan negara. Kementerian Pendidikan Malaysia telah merangka Pelan Induk Pembangunan Pendidikan dengan matlamat melahirkan modal insan yang berupaya menyesuaikan diri dengan persekitaran global yang acap kali mengalami transformasi.  Transformasi perlu seiring dengan semangat 1Malaysia yang mementingkan perpaduan.  Pendidik daripada pelbagai latarbelakang, anutan agama atau bangsa mestilah terbabit dalam proses membentuk perpaduan, sekali gus menjalin hubungan dan kerjasama yang kukuh dan berkekalan.  Sekolah Wawasan yang dicanai kerajaan bertujuan untuk menghapuskan jurang perkauman dan sekaligus memupuk semangat patriotisme yang tinggi.  Sekolah Wawasan merupakan pengumpulan tiga buah sekolah dalam satu kawasan iaitu Sekolah Kebangsaan, Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina dan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil.  Justeru, bagi menjayakan matlamat perpaduan antara kaum, maka sesuailah dengan pepatah Melayu “melentur buluh biarlah daripada rebungnya”. Seperti yang kita sedia maklum, Sekolah Wawasan merupakan salah satu inisiatif pihak kerajaan untuk mengelakkan isu perkauman berlaku dalam masyarakat kita.  Peristiwa berdarah 13 Mei pasti tidak akan berulang lagi.  Warga pendidik memainkan peranan yang sangat penting dalam melaksanakan program ini.  Bagi memupuk nilai integriti dalam diri pelajar, pendidik haruslah mempunyai nilai integriti yang tinggi dalam dirinya sediri agar dapat diterapkan dalam diri pelajar dengan mudah.  Apabila seorang pendidik berjaya memupuk nilai integriti dalam diri anak didiknya dan mampu melahirkan bangsa berintegriti sekaligus mereka pasti mampu mengangkat martabat negara serta mendukung wawasan negara.
Setelah tamat komponen keempat, kita beralih pula kepada komponen saya yang terakhir iaitu pendidik yang berilmu dan beramal.  Menurut perspektif agama, kerjaya guru dianggap sebagai ibadah.  Hal ini kerana tugas pendidik adalah untuk menyampaikan ilmu dunia dan akhirat kepada murid sebagai pedoman hidup.  Dalam menjana transformasi pendidikan, tugas guru bukan hanya sekadar menyampaikan ilmu pengetahuan, tetapi juga berperanan membentuk bangsa supaya menjadi insan yang berakidah, dinamik dan berkualiti di dunia dan akhirat.  Sudah menjadi lumrah sebagai seorang pendidik untuk mendidik anak bangsa dan beramal kepada bangsa dan negara.  Ilmu yang disampaikan oleh pendidik dapat membimbing kita.  Ilmu yang dicari untuk dikongsi bersama, bukan disimpan seorang diri.  Kita tidak mahu menjadi pendidik yang hanya mengharapkan gaji setiap bulan secara membabi buta semata-mata.  Pendidik yang cemerlang adalah pendidik yang berintegriti.  Fikir-fikirkan.  Maka, ingin saya jelaskan di sini bahawa tujuan pendidik adalah untuk melahirkan modal insan yang diperlukan oleh negara pada masa hadapan.  Bagi mencapai Wawasan 2020,  modal insan yang dimaksudkan ialah modal insan yang berilmu, berkemahiran, berketerampilan dan berintegriti.  Sudah menjadi tanggungjawab seorang pendidik yang berintegriti untuk mendidik anak bangsa bagi melahirkan bakal-bakal pemimpin negara yang berintegriti pada masa akan datang.  Secara tidak langsung, negara akan dihormati dan disanjung tinggi.

Sidang pendengar yang saya kasihi sekalian,


Pada penghujung bicara,jelas tertera, integriti sangat penting dalam diri seorang pendidik bagi melahirkan modal insan yang cemerlang.  Tugas guru dipandang tinggi dan diiktiraf bukan saja sebagai penyampai ilmu, jurutera sosial, penyubur perpaduan, pencorak minda, pembangun sahsiah malah sebagai ejen perubahan.  Tatkala kita jadikan integriti sebagai budaya dan pegangan, maka impaknya bangsa yang dulu tertiarap dimamah, kini kembali tegak bermaruah. Sebagai rakyat Malaysia suka untuk saya ingatkan, pada hari ini, impian kita adalah untuk menjelmakan bangsa yang cemerlang, gemilang dan terbilang bukan bangsa yang kecundang, pincang dan terbuang.  Ingat, jangan biar ayam direban disambar helang, jangan biarkan padi di tangan menjadi lalang, mari bangkit dan sama-sama berjuang ke arah negaraku yang semakin gemilang dan terbilang di mata dunia.  Pendidik berintegriti, negara dihormati.  Sekian, wabillah hitaufik walhidayah wfor assalammualaikum warahmatullahi wabarakatuh.


leave your email for soft copy. i'll email you ASAP. tq :)

20 comments:

  1. assalamualaikum..
    bole emailkan sesegera mungkin pd saye teks pidato ni
    taufiqmasri@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. sorry lambat baca. sy dah emailkan. kindly check your inbox :)

      Delete
  2. assalamualaikum..
    tlg sent dkt email...
    azzura925@gmail.com

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum.. boleh x send dkt email saya..
    diba195@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam.. Kindly check your email ☺️

      Delete
    2. Assalamualaikum..maaf...boleh tolong email dekat saya saira9899@gmail.com

      Delete
    3. Assalamualaikum..maaf...boleh tolong email dekat saya saira9899@gmail.com

      Delete
  4. assalamualaikum
    tolong send dekat email saya muhamdsyukri@gmail.com
    terima kasih ^^

    ReplyDelete
  5. Mohon emailkan ^^ ty

    muhammadfahmi96@gmail.com

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum ....
    boleh x tlong emailkan kepada saya... lagi cepat lagi bagus.. hehe..

    arroyyan_99@yahoo.com

    ReplyDelete
  7. silap email tu.... 9 ada tiga kali... niy yang betul..

    : arroyyan_999@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. Salam Kenal..
    Boleh emailkan kepada saya?

    kmk_chubby@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  9. bole saya dapatkn softcopy...sbg rujukan... radzikecik92@gmail.com...tq.....

    ReplyDelete
  10. salam sejahtera.bole tlg emailkan kepada sy? wwhitneymett@gmail.com

    ReplyDelete
  11. good day, can i have the soft copy of this? thanks ^-^

    babyfozzy97@gmail.com

    ReplyDelete
  12. salam kak.. boleh emailkan pada saya hazimahzain@ymail.com

    ReplyDelete
  13. emailah kepada saya terima kasih weihann01061997@gmail.com

    ReplyDelete
  14. hai.tlg emailkan pada humairanafisya97@gmail.com ..tq ;-)

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum
    boleh emailkan ke amardhiyah60@gmail.com dengan segera.
    Terima kasih

    ReplyDelete